כתב-העת מגזין המזרח-התיכון עוסק בכלכלה, בתקשורת, בביטחון, בחברה ובפוליטיקה של האזור גם בהקשר לזירה הבינלאומית ולזירה הישראלית. לצד מאמרי אקטואליה, ניתן לקרוא מאמרים אקדמיים, סקירות חדשותיות, ידיעות בענייני היום וסיכומים חודשיים על אירועי טרור אסלאמי ברחבי-העולם. רבים מהמאמרים תורגמו לאנגלית, לצרפתית, לספרדית ולשפות אירופאיות נוספות. כל המידע המופיע באתר מיועד לשימוש חופשי בכל עת. תגובות, הערות או שאלות תתקבלנה בברכה. sellayohai@gmail.com







הנקראים ביותר השבוע
חדשות המזרח התיכון
נשיאים, ראשי ממשלה ומפלגות בסוריה: משנת 1946 ועד לשנת 2000
ראאד סלאח והאסלאם הפאשיסטי
The Sophisticated Egyptian Deception Preceded the Yom Kippur War
בלבנון שוררת תחושה של בגידה
ממלחמת ששת-הימים למלחמת יום הכיפורים – האירועים המרכזיים: חלק א
יחסי קופטים ומוסלמים במצרים - תמונת מצב
מחמוד דרוויש - משורר ההרס והחורבן
דמותה של לילית במיתולוגיה היהודית מפרספקטיבה של ימנו
האם צפויה שואה שנייה?
משט הטרור לעזה - מה אנחנו צריכים לעשות
מינויים חדשים בחיזבאללה והכלכלה הלבנונית
טרור אסלאמי וקטסטרופה אנושית באזור אגם צ´אד
האיום האסלאמי - מלחמותיו של אובמה
הפתרון הפלסטיני נמצא בממלכה הירדנית
טרור אסלאמי, פליטים ומלחמת-אזרחים בקמרון
הטרגדיה הכפולה של הנשים היזידיות בעיראק
אלימות נגד נוצרים בעולם-המוסלמי ובמדינות נוספות
מגמות רדיקליות במחשבה המדינית הגרמנית
ההתקפה הישראלית על לבנון והתקשורת הערבית

אנטומיה של טרור אסלאמי קטלני במוזמביק

מאת: ד"ר יוחאי סלע

07.06.2019


 

 

ב-1 ביוני 2019, גורמי ביטחון רשמיים במוזמביק מסרו על הריגתם של 16 אזרחים בהתקפה של טרוריסטים מוסלמים שפעלו במחוז "קאבו דלגדו" (Cabo Delgado) הנמצא בצפון מוזמביק - סמוך לגבול עם טנזיה. לקרבה הזו - לגבול עם טנזניה - יש חשיבות עצומה העתידה להשפיע על המצב הביטחוני באזור הצפוני של מוזמביקה ועל העתיד הכלכלי של המדינה כולה. על הקשר בין פיתוח כלכלי וטרור אסלאמי, בהמשך המאמר. ועם זאת, עלינו לציין, שנאמני האסלאם הרדיקלי במוזמביק אינם מעוניינים בפיתוח כלכלי מואץ - בדומה למה שמתרחש בעזה, בסוריה, בעיראק, באפגניסטן, בסומליה, בניגריה ובמדינות מוסלמיות רבות. "העוני" ו"המרירות האזרחית" הם כלים משמעותיים וחשובים, דרכם אפשר לגייס את האוכלוסייה המקומית למערכת-הערכים "האלטרנטיבית" אותה מציעה, לכאורה, הדת האסלאמית.

 

 

בהתאם לאיסוף המידע שנערך על-ידי מגזין זה - מגזין המזרח התיכון - מאז חודש אוקטובר 2017 ועד לתחילת חודש יוני 2019, נהרגו בצפון מוזמביק יותר מ-120 בני-אדם בהתקפות טרור אסלאמיות קטלניות. על-פי הערכות אחדות, רק בחודש מאי 2018, נהרגו באזור זה יותר מ-40 בני-אדם בפיגועי-טרור אסלאמיים. במהלך התקופה הנדונה, (2019-2017) מאות בתים הוצתו ונשרפו כליל. עשרות מתחמים תעשייתיים ועסקיים עלו באש. יותר מ-10 תחנות משטרה מקומיות הותקפו בידי עשרות טרוריסטים מוסלמים. ככול-הידוע, אלפי תושבים מקומיים נאלצו להימלט מבתיהם בשל המצב הביטחוני הרעוע בחלקים אחדים ברחבי המחוז. גורמים בינלאומיים טענו שבשנתיים האחרונות נהרגו באזור זה יותר מ-200 בני-אדם בתקפות טרור אסלאמיות, אולם בשל הפוטנציאל הכלכלי של האזור, ממשלת מוזמביק מנסה להצניע את המקרים הקטלניים האלה, כדי לא להבריח חברות בינלאומיות הפועלות במחוז. הערכה זו מתבססת על דיווחים של תושבים מקומיים על פיגועי-טרור קטלניים שאינם מדווחים באמצעי-התקשורת של מוזמביק. מה בעצם מתחולל במוזמביק בשנתיים האחרונות שהעלו אותה על מפת הטרור האסלאמי?

 

 

במוזמביק מתגוררים כ-27 מיליון נפש. התוצר-הלאומי-הגולמי לנפש עומד על לא יותר מ-1,400 דולר לשנה. שמה של מוזמביק הוענק לה על-ידי הפורטוגזים ששלטו בה משנת 1498 ועד לשנת 1975, דהיינו מוזמביק הייתה קולוניה פורטוגזית כמעט 500 שנה. מקור השם "מוזמביק" מיוחס לסוחר ערבי ששלט באזור בשם "מוסא בן ביק" - ואף שמו מונצח על מבני ציבור ברחבי מוזמביק המודרנית. המקור הערבי-אסלאמי של מוזמביק משמש מקור של השראה לארגונים האסלאמיים הרדיקליים הפועלים במדינה - בנוגע לעתידה האפשרי והרצוי של מוזמביק בעיני מוסלמים רבים המתגוררים במדינה. כ-30 אחוזים מהאוכלוסייה מוגדרת כנוצרית. 20 אחוזים מוגדרים כמוסלמים, ו-50 אחוזים עדיין מחזיקים בדתות המסורתיות-השבטיות שהתפתחו באזור במשך אלפי שנים.

 

 

מרבית המוסלמים במוזמביק מתגוררים במחוז "קאבו דלגדו" הצמוד לגבול עם טנזיה. מתוך אוכלוסייה של כ-2.5 מיליון נפש, כ-60 אחוזים מהם משתייכים לקהילה המוסלמית - שהשפעתה הדתית והתרבותית במחוז גברה מאוד בשנים האחרונות. הדבר בא לידי ביטוי במספר המסגדים שהוקמו במחוז, בלבוש המסורתי של הנשים הכולל חבישת חיג'אב ובהפניית ילדים ללימודי דת על-מנת להעניק להם אינדוקטרינציה אסלאמית רדיקלית, בדרך-כלל.

 

 

בשנים האחרונות התגלו במחוז "קאבו דלגדו" מרבצי נפט גדולים המאפשרים למדינה להפוך את האזור כולו למרחב-כלכלי משגשג שיעניק למוזמביק כולה אפשריות עצומות לשפר את הפיתוח-האנושי שהוא כה נדרש למדינה זו. מאידך, מנהיגי הקהילה המוסלמית במחוז טענו שהמדינה לא תאפשר להם ליהנות מהפירות הכלכליים הנובעים מהפיתוח המואץ של המחוז. הטענות האלה הלכו וגברו ככול שארגונים כלכליים בינלאומיים החלו לפעול במחוז בהתאם להסכמים שנחתמו עם ממשלת מוזמביק ובעידודה הנמרץ. החל משנת 2015, אפשר לזהות את תחילתו של העימות שהפך מעניין כלכלי, לכאורה, למאבק מזוין בו מעורבים גורמים מקומיים לצד גורמים זרים. לפיכך, ההקצנה האסלאמית במחוז הייתה בלתי-נמנעת עד כדי איום מוחשי, יומיומי, כלפי כל העובדים שהועסקו בידי הארגונים הכלכליים הבינלאומיים שפעלו במחוז.

 

 

את הכאוס האזורי הזה יצרו כמה ארגונים אסלאמיים רדיקליים, בעלי שמות שונים, המכנים את עצמם בשם "הסונה הסוואהילית". לשם הזה יש משמעות עצומה בעיני הקהילה מוסלמית - שיש בו היבט היסטורי המגלם בתוכו את האפשרויות העתידיות לקראת גיבושה של קהילה החורגת מגבולותיה הטריטוריאליים של מוזמביק. בכך, הארגונים הללו הפכו לאבן-שואבת לפעילים אסלמיסטים ממדינות שכנות וממדינות נוספות מרחבי אפריקה. הביטוי "סונה" מבטא את הזרם הדתי העיקרי של הארגונים האלה בתוך האסלאם. הביטוי "סוואהילית" מציין את הזהות הגיאוגרפית של הארגונים האלה הקשורה ל"מדינות החוף" השוכנות לאורך האוקינוס ההודי. המילה "סוואהילי" מקורה בשפה הערבית שמשמעותה היא "חוף".

 

 

השפה הסוואהילית שהתפתחה באזור, מדוברת כשפה ראשונה או שנייה במדינות כמו טנזניה, קניה, אוגנדה, קונגו, מוזמביק, בורונדי, מלאווי, סומליה, זמביה רואנדה - המהווים יחדיו, אוכלוסייה של כ-55 מיליון נפש. השפה הסוואהילית עצמה מכילה מילים רבות בערבית - המהווים כ-20 אחוזים מאוצר-המילים הכפופים לכללי-הדקדוק המקובלים של השפה. הסוואהילית - הכתובה באלפבית לטיני מאז אמצע המאה ה-19 - היא השפה השנייה המדוברת ביותר באפריקה אחרי הערבית. לפיכך, הפוטנציאל הגלום ברעיונות אותם מקדמים הארגונים האלה, הוא עצום. אין תימה איפה, שהרעיון המרכזי של הארגונים האלה מתבטא בתעמולה יומיומית על "תקופת-הזוהר האסלאמית" של האזור - בו שלטו סולטנים ושייח'ים ערבים. הדבקות בעבר המדומה והחתירה להחיל את חוקי "השריעה" (ההלכה המוסלמית), מהווים סימני-היכר של חברות אסלאמיות המצויות במשבר אידיאולוגי עמוק ומסוכן.

 

 

טנזניה - המדינה השוכנת בצפונה של מוזמביק - מהווה את ה"עומק האסטרטגי" החשוב של הארגונים האסלאמיים הרדיקליים הפועלים במוזמביק. על-פי הערכות של ממשלת טנזניה, כ-35 אחוזים מתושבי המדינה הם מוסלמים, וזאת לעומת כ-60 אחוזים מהאוכלוסייה המשתייכים לזרמים הנוצריים הקיימים בטנזניה. על הגבול המשותף בין שתי המדינות - בין טנזניה למוזמביק - מתקיים דיאלוג אסלאמי רדיקלי באופן ברור וגלוי לעין שאינו נעלם מעיני השלטונות המקומיים בשתי המדינות האלה. לפיכך, במהלך השנתיים האחרונות (2019-2017), הפעילות המשטרתית נגד הארגונים הרדיקליים האלה חשפה את אופן פעילותם ואת האידיאולוגיה המניעה אותם ואת פעיליהם הרבים המגיעים ממדינות אפריקאיות רבות ומגוונות.

 

 

על-פי הערכות המודיעיניות אחדות במוזמביק, הגרעין-הקשה של "הסונה הסוואהילית" מורכב לכול היותר מ-1,000 פעילי טרור. גורמים אחרים במוזמביק ובטנזניה מציינים שמספרם של פעילי הטרור האסלאמיים נע בין 350 טרוריסטים ל-1,500 פעילים הנוטלים חלק במאבק המזוין במחוז "קאבו דלגדו". גורמי ביטחון בטנזניה מסרו כי במהלך התקופה הנדונה נערכו פשיטות משטרתיות על מחנות-אימונים של הארגונים האלה שבמהלכם נעצרו מאות פעילים - נערים, גברים ונשים. מקורות נוספים בטנזניה מסרו שבמהלך המשפט שנערך לפעילים הללו, רבים מהם הצהירו שהמניע העיקרי להצטרפותם היה הרצון להשתתף "במלחמה האסלאמית" המתנהלת בצפון-מוזמביק במחוז "קאבו דלגדו".

 

 

במסגרת הארגון "הסונה הסוואהילית", הפעילים מכנים את עצמם גם בשמות כמו "אל-שבאב" ו"אל-סונה וו-ג'מעה". בעיני שירותי-הביטחון של מוזמביק, הארגון כולו מכונה "אל-שבאב" משום שפעילותו הטרוריסטית דומה לסגנון פעילותם של ארגון "אל-שבאב" בסומליה ושל ארגון "בוקו חראם" בניגריה. כך למשל, הארגון אינו מהסס לרצוח אזרחים חפים-מפשע ולערוף את ראשיהם של בני-ערובה זמן קצר לאחר תפיסתם כדי להעביר מסר של איום כלפי כל תושבי המחוז וכלפי השלטונות הרשמיים של מוזמביק. כתוצאה מהאלימות הקשה הזו, ממשלות זרות פרסמו אזהרות-מסע לתיירים, וכן נמסר על עובדים רבים המועסקים בידי חברות זרות שסירבו לצאת לעבודתם בשל המתח הביטחוני ובשל החשש מפיגועי-טרור קטלניים.

 

 

כחלק מהמאבק בטרור האסלאמי שהתנהל לסירוגין בידי שלטונות הביטחון של מוזמביק, הממשלה קידמה את "החוק למניעת טרור" - שנכנס לתוקפו באפריל 2018 - שמסגרתו נעצרו מאות רבות של פעילים אסלאמיים; נסגרו עשרות רבות של מסגדים; וכן הוטל איסור על נשים לחבוש את החיג'אב המסורתי. ראוי לציין, שהארגון השקיע מאמץ רב לגייס לשורתיו נשים מוסלמיות רדיקליות המחפשות משמעות אידיאולוגית לצד ביטחון כלכלי מסוים - במדינה בה המשכורת החודשית עומדת על עשרות דולרים בודדים בלבד. ביטוי בולט לכך היה אפשר למצוא במחנות האימונים הפועלים בטנזיה בהם השתתפו עשרות רבות של נשים צעירות בכל רחבי אפריקה. לעיתים הארגון מפרסם "סרטוני-תדמית" תעמולתיים בשפה הפורטוגזית על פעילותו הקטלנית באזור, אולם קיימת העדפה אידיאולוגית מכוונת לפרסם סרטונים בשפה הערבית כחלק מההשתלבות של הארגון בזרם הכללי של הג'יהאד העולמי בדומה לארגון "אל-קאעידה" ולארגון "המדינה האסלאמית" הפועלים במרחב המזרח-תיכוני ובמרחב האפריקאי באופן בולט ויומיומי.

 

 

האם באמת העילה הכלכלית היא המפתח להבנת הטרור אסלאמי הקטלני המתבצע במוזמביק? האם פיתוח-כלכלי באמת מאיים על יסוד כלשהו מהיסודות העיקריים של האסלאם עד כדי חתירה למעשי-אלימות רצחניים בשם האסלאם? ובכן, את השורשים של האסלאם הרדיקלי והקטלני צריך לחפש לא רק ב"עבר הזוהר" של האסלאם המדומה שהיה נפוץ ב"מדינות החוף" עד למאה ה-19, אלא שורשיו נטועים היטב באזור בשל מעורבותה הדתית-הרדיקלית של סעודיה שהחלה בשנות ה-80 של המאה ה-20 - שהתבצע כחלק מהפצת האסלאם ה"וואהבי" השמרני ברחבי-העולם. סעודיה השקיעה טרליוני דולרים בהפצת האסלאם באמצעות הקמת מדרסות, בבנייתם של אלפי מסגדים, בתמיכה כספית ישירה לכוהני-דת ובהוצאתו-לאור של הקוראן בעשרות-מליוני עותקים - לעיתים בשפות מקומיות זניחות. כל הממון האדיר הזה לא הושקע בפיתוח אנושי כדי לקדם את החברה המקומית במטרה להעניק לה כלים להתמודד עם האתגרים של העת החדשה, אלא הם הושקעו כדי "להנדס" קהילות מקומיות להתנהל על-פי קוד מסורתי אטום, נוקשה וברברי במהותו. את "המפלצת האסלאמית" הזו שנבנתה בעמל סעודי אינטנסיבי, מאיימת כיום יותר מתמיד על מי שיצר אותה במו-ידיו. אך בינתיים, עוד אלפי בני-אדם יקריבו את חייהם מידי חודש בחודשו כדי להזין את המפלצת הזו למרות "תלונותיה וחששותיה" של סעודיה שהאסלאם הרדיקלי מאיים על קיומה הפיזי. הטרור האסלאמי במוזמביק, הוא רק חלק "קטן" ממה שמתרחש באורח-קטלני בחלקים רבים ברחבי אפריקה ואסיה - שראשיתו החל, לכאורה, בחיזוק התודעה הדתית.

 

==   

 

מאת: ד"ר יוחאי סלע, "אנטומיה של טרור אסלאמי קטלני במוזמביק", מגזין המזרח התיכון, 7 ביוני 2019.

 

שתפו את המאמר בפייסבוק

 

 

   

הוספת תגובה גרסת הדפסה שלח לחבר

  • סעודיה




גלריית המגזין

 

11 בדצמבר 2019

 

 

טרור אסלאמי: 115 בני-אדם נהרגו ביממה האחרונה;

 

 

תקשורת, טרור וסיוע צבאי למדינות כושלות

 

מגדל דוד

 

 

מאמרים נבחרים של ד"ר ישראל בר-ניר

 

הרביעייה הפותחת - ארבעת פרשי האפוקליפסה

על מלחמה ושלום - היבטים משפטיים ומוסריים

על תקינות פוליטית ועל עליבותה של האקדמיה הישראלית

חוכמת הטיפש - השיח הציבורי בישראל

 

 

 תקשורת ישראלית

 

כשהיסטריה מוסרית משבשת את דמוקרטיה הישראלית

תקשורת פוליטית בישראל - הקשרים של השקרים

עיתון הארץ לא אוהב את הסיוע הישראלי לנפאל

התקשורת צריכה לבקש סליחה מבנימין נתניהו

 

 

נשים בעולם-הערבי

 

שרה שמא - ציירת סורית

נוני דרוויש - ערבים למען ישראל

ד"ר וופא סולטן - ליברלית ממצרים

מאי שידיאק - עיתונאית מלבנון

פאדימה סהינדל - רצח יודע מראש

בריג'יט גבריאל - לבנונית למען ישראל

וג'יהה אל-חוידר - ליברלית סעודית

הייפא והבי - זמרת לבנונית

 

 

מחמוד דרוויש - משורר ההרס והחורבן

 

 

דמויות היסטוריות בעולם-הערבי

 

אחמד שוקיירי וכישלונה של לאומיות הפלסטינית

 

מוחמד חסניין הייכל - העורך המיתולוגי של אל-אהראם

 

תפקידה של ממשלת הבעת' הסורית במלחמת ששת-הימים

 

אחמד סעיד - הקריין המיתולוגי של "סאות אל-ערב"

 

 

אתרי תוכן ותרבות

 

האתר של  ד"ר גיא בכור

מגזין מראה

ממר"י

בלוג מגזין המזרח התיכון

חדשות המזרח התיכון

 

 

מגזין המזרח התיכון

2019-2006